Publications

Lara Braitstein

2018, ed., Boundless Wisdom: a Mahamudra Practice Manual. Author: Shamar Rinpoche. General editor: Tina Draszczyk. Lexington: Bird of Paradise Press.

2017, Les Chants Adamantins: étude, traduction, et edition critique. trans. Audrey Desserières. La Remuée (France): Rabsel Éditions. [translation of The Adamantine Songs, 2014-a]

2015, Co-editor and co-translator with Thea Howard, Julia Stenzel, Pamela Gayle White. The King of Prayers: A Commentary on The Noble King of Prayers of Excellent Conduct. Author: Shamar Rinpoche. Lexington: Bird of Paradise Press.

2014-a, The Adamantine Songs (Vajragīti), by Saraha; Study, Translation, and Tibetan Critical Edition. Columbia University Press, American Institute of Buddhist Studies series

2014-b, The Path to Awakening: a Commentary on Ja Chekawa Yeshe Dorje’s Seven Points of Mind Training.  (editor and translator).  American edition. Author: Shamar Rinpoche. Harrison, New York: Delphinium Books. 


Marc des Jardins

2019, The Treatises on Sutra, Tantra and Mind According to the Bon School. Translation and introductory essay. Boston: Wisdom Publications. The Tibetan Classics Library

2019, “ATibetan Bonpo priest’s grimoire: an example of a collection of magical recipes for daily use by a minority religion specialists” Manuscript Culture. Vol. 9. Centre Of the Study of Manuscript Cultures. Universität Hamburg.

2018, “About the Zhangzhung master Stag la me‘bar, was he a Tājik?” in Ancient Civilisation of Tibetan Plateau: History and Geography. 162-186. Beijing, 2018.

2017-a, La religion tibétaine du Bön. Montréal, Paris: Éditions Namparaz.

2017-c, “A Tibetan Bonpo priest’s grimoire: an example of a collection of magical recipes for daily use by a minority religion specialists” Manuscript Culture. Vol. 9. Centre of the Study of Manuscript Cultures. Universität Hamburg. (Forthcoming 2017).

2017-d, “The heritage of a Bonpo master: preliminary examinations of Tshul khrims mchog rgyal’s records of empowerments and masters.” The Journal of the International Association for Bon Research. Vol. 2. Charles Ramble and J.F. Marc des Jardins (editors).(Forthcoming 2017)

2013, “Notes on the history of Bon and the Ye shes monastery in Nyag rong, Sichuan,” The Journal of the International Association for Bon Research, no. 1, Décembre 2013, pp. 55-76.


Isabelle Henrion-Dourcy

2019, "Quelques voies de renouveau pour le théâtre traditionnel tibétain depuis les années 2000", L'Ethnographie, N°1, Dossier "Renouveau et revitalisation des arts scéniques asiatiques: Discours, pratiques et savoir-faire", sous la direction de Nathalie Gauthard, Septembre 2019.

2018, 伊莎贝拉-亨利安·多茜者,桑吉东智译,《温巴顿…:浅析西藏中部地区阿吉拉姆的开场戏表演 》-- Yishabeila Hengli’an-Duoxi zhe, Sangji Dongzhi yi, “Wenba dun…: qianxi xizang zhongbu diqu aji lamu de kaichangxi biaoyan“, 中国藏学 Zhongguo zangxue, 2018-1, pp. 146-156.

2017, Le théâtre ache lhamo: Jeux et enjeux d’une tradition tibétaine. Louvain/Bruxelles/Kyoto: Peeters/Mélanges chinois et bouddhiques, Volume 33. Cet ouvrage a reçu le "Prix Henri Lavachery" de l'Académie Royale de Belgique, Classe des Lettres et des Sciences morales et politiques, qui couronne un travail d’ethnologie, sous forme d’un écrit ou d’un film, réalisé dans la 11e période quinquennale (2013-2017).

2017, (avec Katia Buffetrille éds.), Musique et épopée en Haute-Asie : Mélanges offerts à Mireille Helffer à l’occasion de son 90e anniversaire. Paris : L’Asiathèque, 2017. Cet ouvrage a reçu le prix  « Coup de cœur – Musique du monde » de l’Académie Charles Cros.

2017, (direction du numéro) "Studies in The Tibetan Performing Arts", Revue d'Etudes Tibétaines, vol. 40, juillet 2017.

2017, (Henrion-Dourcy I. et Katia Buffetrille) “Mireille Helffer: Musique et rituel”, in Katia Buffetrille et Isabelle Henrion-Dourcy (éds.),  Musique et épopée en Haute-Asie : Mélanges offerts à Mireille Helffer à l’occasion de son 90e anniversaire. Paris : l’Asiathèque, pp. 19-33.

2017, “La danse de Gesar au monastère de Dzogchen (Kham) : Notes préliminaires”, in Katia Buffetrille et Isabelle Henrion-Dourcy (éds.),  Musique et épopée en Haute-Asie : Mélanges offerts à Mireille Helffer à l’occasion de son 90e anniversaire. Paris : l’Asiathèque, pp. 191-214.

2017, "Studying the Tibetan Performing Arts: A Bibliographic Introduction (1986-2017)", Revue d'Etudes Tibétaines, vol. 40, juillet 2017, pp. 5-54.

2017, "The Art of the Tibetan Actor: A lce lha mo in the Gaze of Western Performance Theories"Revue d'Etudes Tibétaines, vol. 40, juillet 2017, pp. 179-215.

2016, "Tibet", in John Stone, Rutledge M. Dennis, Polly S. Rizova, Anthony D. Smith & Xiaoshuo Hou (eds.), The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Race, Ethnicity and Nationalism. London: Blackwell, pp. 2052-2055.

2016, "Tibetan Radio and Television", in Jeremy Murray & Kathleen Nadeau, eds., Pop Culture in Asia and Oceania. Santa Barbara: ABC-Clio, pp. 198-202.


Thupten Jinba

2014, (avec Jas Elsner) Songs of Spiritual Experience. Tibetan Buddhist Poems of Insight and Awakening. Boston: Shambhala.

Chos kyi snang ba gsar pa (A New Light on Dharma, a first ever introduction to Buddhism in vernacular Tibetan)

bod skad kyi brda sprod gsar bsgrigs smra sgo’i lde mig (A Modern Tibetan Grammar, Key Opening the Door of Speech).


John Leavitt

(sous presse), “The Story of Goriya: Space and Sentiment in a Himalayan Myth”. In Thomas Thornton, Guy Lanoue, et John Leavitt (éd.), Asdiwal, Structuralism, and the Study of Myth.  Volume sous préparation pour soumission à la University of Washington Press.

2018, « Transformations du corps et du chronotope dans la "possession" himalayenne ». In Simona Bealcovschi, éd., Le corps et le lieu, p. 125-140. Montréal: Département d'anthropologie, Université de Montréal.

2017, « Inspiration et enchantement dans deux traditions de langue indo-européenne ». Cahiers de Littérature Orale 81: 113-133. One of the two traditions is that of Central Himalayan oral poetry.

2016, “Authoritative Modes of Speech in a Central Himalayan Ritual”. Oral Tradition 30: 195-210.


Chiara Letizia

2019, avec Gellner, D. N. “Hinduism in the secular republic of Nepal”, in Torkel Brekke (ed) Modern Hinduism, 275-304. Oxford University Press.

2017, Secularism and statebuilding in Nepal. Accord : An International Review of Peace Initiatives, (26), 109–111. Récupéré de http://www.c-r.org/downloads/SecularismAndStatebuildingInNepal.pdf.
Notes: Numéro thématique "Building inclusive peace in Nepal" sous la direction de Deepak Thapa et Alexander Ramsbotham.

2016, avec Gellner, D.N., Hausner, S. (dir.). (2016). Religion, Secularism and Ethnicity in Contemporary Nepal. New Delhi : Oxford University Press. 

2016, Buddha was Tharu? Dans J. Samuels, M. Rowe et J. McDaniel (dir.). Figures of Buddhist Modernity in Asia (p. 88–91). Honolulu : University of Hawaii Press.

2016, Ideas of Secularism in Contemporary Nepal. Dans D.N. Gellner, S. Hausner et C. Letizia (dir.). Religion, Secularism and Ethnicity in Contemporary Nepal (p. 35–75). New Delhi : Oxford University Press.

2016, avec Gellner, D.N. Introduction : Religion and Identities in Post-Panchayat Nepal. Dans D.N. Gellner, S. Hausner et C. Letizia (dir.). Religion, Secularism and Ethnicity in Contemporary Nepal (p. 1–32). New Delhi : Oxford University Press.

2016, National Gods at the Court. Secularism and the Judiciary in Nepal. Dans D. Berti, G. Tarabout et R. Voix (dir.). Filing Religion : State, Hinduism, and Courts of Law (p. 34–68). New Dehli : Oxford University Press.

2015, The 'Secularism Case' : Prosecution of a Hindu Activist before a Quasi-judicial Authority in the Nepal Tarai. Dans D. Berdi et D. Bordia (dir.). Regimes of Legality. Ethnography of Criminal Cases in South Asia (p. 129–170). New Delhi : Oxford University Press.